Ismerős ez a három betű: CSR? Láttad már valahol? De újabban gyakran csak két betűvel bukkan fel, mint CR, és nem érted, hogy akkor melyik a helyes? Cikkünkből mindent megtudhatsz a CSR-ról, a CSR rendezvényekről és csapatépítésről.
A CSR (vállalati társadalmi felelősségvállalás) és CR (vállalati felelősségvállalás) rövidítések és a mögöttük lévő fogalmak gyakran szinonimaként jelennek meg.
A CSR fogalmának meghatározására temérdek alig érthető, és kevésbé érthetetlen próbálkozás született már, melyekkel mi most nem foglalkozunk. Röviden, mindenféle hókuszpókuszt mellőzve annyit jelent, hogy a vállalat az üzleti tevékenysége szervezése, és stratégiai céljai meghatározása során figyelembe vesz környezeti, társadalmi, szociális szempontokat is. Tudatában van annak, hogy profitorientáltsága mellett felelősséggel tartozik a társadalom iránt is, üzletpolitikáját, működését és magatartását ezen felfogás mentén alakítja. Ha még ennél is rövidebben és közérthetőbben kellene fogalmaznunk, azt mondanánk, hogy a CSR nem más, mint a vállalatok lelkiismerete. Segítségnyújtás azoknak, akik rászorulnak arra.
De hogy kapcsolódik a céges rendezvényszervezés a vállalati felelősségvállaláshoz?
A vállalkozások CSR tevékenysége két irányú lehet. Nevezzük ezt a két irányt külső, illetve belső CSR-nak. A külső CSR a vállalattal kapcsolatban álló területekre vetül ki. Ez lehet a természeti környezet, amelyben a vállalkozás tevékenysége folyik, de lehet például a lakosság is, ha a cég lakossági felhasználású terméket gyárt és ad el, vagy valamilyen módon magatartást befolyásoló ereje van, tipikusan ilyenek a médiavállalatok. A belső CSR körébe pedig azokat a programokat soroljuk, melyek a cégek saját munkavállalóira irányulnak.
Csak hogy segítsük a fentiek megértését, hozunk néhány példát.
Mielőtt CSR tevékenységbe fogsz, aminek egyik eszköze lehet a CSR rendezvényszervezés, CSR csapatépítés, fontos, hogy megértsd és mérlegeld a következőket. A vállalati társadalmi felelősségvállalás a vállalati stratégiának nem egy kötelező eleme.
Akkor meg miért fontos, mi haszna van? Ha nem kötelező, és úgysem profitálhatok belőle, miért csináljam?
Felmerülhet a kérdés. Ha másért nem, akkor azért, hogy még jobb embernek érezhesd magad. Másrészt az utóbbi években gyakorlatilag kibontakozóban van a cégek közötti CSR verseny. Ma már szinte minden nemzetközi nagyvállalat, és azok nemzeti leányvállalatai, valamint egyre több közepes méretű vállalkozás életében aktívan jelen van a CSR, és a kicsik is próbálkoznak. Egyre többen ismerik fel, hogy a világ megérett arra, hogy komolyan vegyük a fenntartható fejlődést, hogy fontos a természeti környezetünk megóvása a későbbi generációk számára, hogy egyre több jót tegyünk azoknak, aki a mindennapjaik során valamiben nélkülöznek.
Szóval megéri?
Bár a CSR közvetlenül nem termel hasznot, közvetett módon mégis versenyképesebbé, és így sikeresebbé tesz. Hogy miért? Mert azáltal, hogy felelősséget vállalsz és másokon segítesz, nem csak az állam, a lakosság, a vásárlóid, de a saját meglévő, vagy leendő alkalmazottjaid szemében is vonzóbb választás leszel.
Napjainkban egyre több az olyan tudatos fogyasztó, akiknél a vásárlásaikat megelőző döntési szempontok között előkelő helyen szerepel, hogy adott vállalkozás aktív-e a társadalmi felelősségvállalás területén. Jöjjön ismét egy egyszerű példa. Az emberek többsége, ha valakinek egy különleges, jó minőségű bonbon válogatást akar ajándékozni, szívesebben választja olyan cég termékét, aminek előállításához hátrányos helyzetű személyeket is foglalkoztat. Egész egyszerűen azért, mert ebben a gyakran rossznak tűnő világban az emberek ki vannak éhezve arra, hogy jót tegyenek, és azt a pénzt, amit egyébként is elköltenének, egyértelműen inkább olyan helyen látják szívesen, ahol annak jobb helye van, s így vásárlásaikkal maguk is nemes célt szolgálhatnak.
De nem csak a fogyasztók, hanem a munkaerőpiaci szereplők is értékelni fogják, ha céged kiveszi a részét a társadalmi felelősségvállalásból. A statisztikák azt mutatják, hogy a fiatal pályakezdők már az álláshirdetések szövegezésében kifejezetten keresik a társadalmi felelősségvállalásra vonatkozó részt, vagyis sokkal inkább azokhoz a cégekhez akarnak tartozni, melyeknél prioritást élvez a fenntartható fejlődés, és a másokon való segítés. Tehát nagy eséllyel fogsz hamarabb és jobb munkaerőt találni, mint azok a vállalatok, akik csak magukkal foglalkoznak.
Ezen a ponton kanyarodjunk vissza a cégen belüli CSR rendezvények szervezésére, illetve azok jelentőségére. Rengeted tanulmány született már azzal kapcsolatban, és a tapasztalatok is alátámasztják, hogy azok a vállalkozások, melyek olyan csapatépítő programokat szerveznek, amiknek keretén belül hátrányos helyzetűeknek teremthetnek értéket, helyreállíthatják a természeti környezetüket, segíthetnek egy-egy nehéz helyzetben lévő alapítványnak, hosszútávon is sokkal elkötelezettebbé válnak a vállalat iránt, mintha nem lenne lehetőségük ilyen cégen belüli programokon részt venni. Ezek a programok nagyon széleskörűek lehetnek. Lehet szó egy kórház várótermének felújításáról, kerítésfestésről, egy iskola termének kifestéséről és feldekorálásáról, egy idősek otthona közösségi terének otthonosabbá tételéről, vidéki csapatépítő program keretében egy szegényebb település óvodája kertjének beültetéséről és elrendezéséről. De ha nem csak CSR csapatépítő rendezvények szervezésében gondolkodunk, partnertalálkozókon remek dolog olyan búcsúajándék ötlettel előrukkolni, melyek előállításában korlátozott cselekvőképességű személyek is részt vettek, támogatva ezzel azon vállalkozásokat, melyek őket foglalkoztatják.
Jó, de hogy álljak neki? Keress egy jó rendezvényszervező céget!
Az elmúlt években több olyan rendezvény megbeszélésen vettünk részt, ahol szóba került a társadalmi felelősségvállalás témájú rendezvények szervezése. Gyakran ijedtséget, félelmet láttunk a kapcsolattartóink szemében. Ez valahol érthető, hiszen a jól bevált, megszokott programokat mindig nehéz elengedni, és új, bizonytalan rendezvény programokra cserélni. Akik évek óta csocsóznak a céges rendezvényeken, mit fognak szólni, ha nem lesz csocsó, és helyette kerítést festünk, és madáretetőket készítünk? Nos, minden a rendezvény előtti kommunikáción, és a jól kitalált, élvezetes körítéssel szervezett programokon múlik. Ha a munkatársaid időben és megfelelően vannak tájékoztatva arról, miért változtatsz némiképp a megszokott programokon, és a megfelelő rendezvényszervező céget választod, nyugodtan alhatsz. Emellett még arról is kezeskedünk, hogy kollégáid ezekről a programokról sokkal többet fognak beszélni, mint arról, mi lett a tizenkilencedik csocsóbajnokság eredménye.
Ha a cikk elolvasása után kedvet kaptál, és már téged is érdekel a társadalmi felelősségvállalás és a CSR csapatépítő szervezés, ha szívesen lépnél erre az útra, keress minket, biztosan lesz néhány ütős ötletünk!
Szerző: Krisztián