Ebben a korábbi cikkünkben arról írtunk, milyen hibákat nem követhetsz el, ha céges partnertalálkozót szervezel. Ha a külső vállalati kommunikáció patent, gondolhatod azt is, hogy hátra dőlhetsz, nincs más dolgod, mint várni az eredményeket. De az eredmények jönni is fognak, ahogy a nagykönyvben meg van írva? Lehet, hogy tévedsz.
Ha igazán sikeres akarsz lenni, és azt akarod, hogy ne fogyjon el alólad a cég, a belső kommunikációval legalább ugyanannyit kell foglalkoznod. Ahhoz, hogy a vezetői kommunikáció működjön, eljusson az alsóbb szintekre és kétirányú legyen, el kell érned, hogy az alkalmazottjaid magas motivációs szinten éljék mindennapjaikat a cégben. Röviden: amit mondasz, csak akkor jut el hozzájuk, ha ők is meg akarnak hallani.
A kulcsszó tehát: motiváció. A dolgozói rendezvényeket megelőző megbeszéléseinken időről időre felbukkanó kérdés, hogy mi lehet az oka annak, hogy az alkalmazottak viszonylag nagy arányban maradnak távol a cégen belüli rendezvényektől, legyen az csapatépítő rendezvény, céges családi nap, dolgozói évzáró rendezvény, vagy akár egy évindító, úgynevezett kick-off rendezvény. A hiányzás okaként a cégvezetők majdnem kivétel nélkül a dolgozói rendezvények nem megfelelő szervezésében keresik a hibát. Ennek az alapja az, hogy az alkalmazottak leggyakrabban a következőket sorolják a távolmaradásuk okaként: nem kaptuk meg időben a meghívót, túl messze volt a helyszín, legutóbb is unalmasak voltak a programok, lebetegedett valamelyik családtag és ápolásra volt szüksége. De vajon tényleg ennyire egyszerű lenne a magyarázat? Csakis az lehet a baj, hogy bárki is szervezte, elbukott a dolgozó rendezvény megszervezésében? Még ha elő is fordulhatnak rendezvényszervezési hibák, biztosak vagyunk benne, hogy a kép ennél sokkal árnyaltabb, és mélyebbre kell ásnod ahhoz, hogy feltárd a valós okokat. Lehet, hogy a valódi magyarázat sokkal fájdalmasabb lesz, mint azt gondolnád, de a problémát megszüntetni csak akkor tudod, ha az ellen küzdesz, ami azt kiváltja.
Az, hogy az alkalmazottad nem ad őszinte válaszokat, bármilyen céget érintő belső dologról is legyen szó, nem az ő hibája, hanem a tiéd. A cégedben működő motivációs rendszerért te vagy a felelős, neked kell kidolgoznod, működtetned és szükség esetén megújítanod, ráadásul egyénekre lebontva, hiszen az, ami működik valakinél, nem biztos, hogy működni fog a többieknél is.
Rendezvényügynökségként és rendezvényszervezőkként rém kellemetlen egy csapatépítő rendezvényen azt tapasztalnunk, hogy a megbízó cég alkalmazottjai hozzánk fordulnak panaszokkal, mert a cégnél nincsenek megbecsülve nem csak anyagilag, de emberileg sem, a munkakörülményekről meg már ne is beszéljünk, s hogy legszívesebben otthon maradtak volna, és csak azért jöttek el, mert így legalább nem kell bent maradni dolgozni. S nekünk legalább elmerik mondani a problémáinkat, mert mi meghallgatjuk őket. Bármennyire is remekül összerakott dolgozói csapatépítő rendezvényről van szó, lehet azt várni egy alkalmazottól, hogy ilyen körülmények fennállása mellett őszinte, és pozitív visszajelzést adjon a rendezvényt követően? Illetve azoknak, akik nem mennek el a céges rendezvényre, felróható-e, ha nem szívesen vannak jelen egy erősen alul motivált céges környezetben?
Az, hogy a motiváció erősítése érdekében, a rendszeresen megszervezett belső rendezvényekkel élményeket szerzel az alkalmazottjaidnak, szükséges, de nem elégséges. A vállalati rendezvényeken való részvételi lehetőség növeli a cég iránt érzett lojalitást, de igazán csak akkor működik, ha a dolgozói motivációs bázis már adott. A céges rendezvény csupán egy elem a motivációs kosárban, s hatással van rá a többi motivációs eszköz megléte vagy hiánya. Egy alkalmazott, aki nem érzi jól magát a cégnél, nem számíthat a vezetői támogatásra, nem szívesen vesz részt egy céges rendezvényen.
Ha tehát azt akarod, hogy az alkalmazottjaid lelkesen várják a dolgozói rendezvényeket, előbb meg kell teremtened a megfelelő szintű cégen belüli motivációt. Másrészt amíg a motiváció hiányzik, minden rendezvényre kifizetett forintodat elégeted, az alkalmazottjaid pedig csak egy újabb kötelező és kínos alkalomnak fognak érezni minden egyes dolgozói rendezvényt, aminek alig várják majd a végét. Te pedig milliókat költöttél arra, hogy ők rosszul érezzék magukat. Jól tudjuk, hogy ez így van, mi magunk is dolgoztunk ilyen rendezvényügynökségnél.
Az alábbiakban röviden térjünk ki arra, melyek azok az alapvető motivációs eszközök, melyekkel sikereket érhetsz el az alkalmazottjai motiválásban.
1. Fizesd meg az alkalmazottadat
A fizetés nem véletlenül foglalja el az előkelő első helyet. Ez mindennek az alapja, sok vezető mégis már itt elvérzik. Azoktól a cégvezetőktől, akik nem szeretnek fizetni, gyakran halljuk, hogy a pénz nem motivál. Azzal nem értünk egyet, hogy nem motivál, de azzal igen, hogy bizonyos bérszínvonal felett a pénz veszít a motivációs erejéből. A pénzen kívüli többi motivációs eszköz akkor kezdi el kifejteni a hatását, ha a dolgozó legalább az adott szektorban jellemző versenyképes bérhez jut. Ha tehát azt akarod, hogy az alulfizetett dolgozód motivált legyen, mindenekelőtt versenyképest bért kell neki adnod. Amíg ez nem teljesül, a többi motivációs eszköz haszontalan.
2. Biztonságos munkahelyi környezet
Fektess energiát abba, hogy az alkalmazottjaidat olyan egészséges munkahelyi környezet vegye közül, amiben fizikailag, és szellemileg is jól érzik magukat. Megfelelően kiszámítható és átlátható bérrendszer kialakításával garantáld a hosszútávú anyagi biztonságát, adj a kezébe biztonságos, és a hatékony munkavégzésre alkalmas munkaeszközöket. Folyamatosan adj tájékoztatást a céget érintő változásokról, hosszútávú tervekről, stratégia döntésekről.
3. Munkahelyi kapcsolatok
Segítsd elő a munkahelyi kapcsolatok kialakulását. Garantáld az elfogadó munkahelyi környezetet, éreztesd az alkalmazottal, hogy a céghez tartozik. Közösen ünnepeljétek meg a névnapokat, születésnapokat, a céges évfordulókat, az elért céges sikereket, tartsatok rendszeresen csapatépítő, és egyéb dolgozói rendezvényeket.
Vezetőként a közvetlen beosztottjaiddal legalább negyedévente tarts személyes, kötetlen beszélgetéseket, ahol meghallgatod és biztosítod, hogy a céljai elérésében számíthat a támogatásodra. A negyedéves beszélgetéseket követeld meg a cég minden szintjén, a céged minden alkalmazottjának adj lehetőséget arra, hogy a közvetlen felettesével beszélgessen. Fontos, hogy az egymás felé vállalásoknak legyen nyomon követése minden egyes következő megbeszélésen.
4. Elismerések
A pozitív teljesítményt ismerd el, dicsérd, és jutalmazd. Ha egyes alkalmazottjaid kiemelkedően teljesítettek, emeld ki őket. Ha valakivel nem vagy elégedett, soha ne kérd számon más kollégák társaságában. Éreztesd, hogy a dolgozóid mennyire értékesek a céged számára. Ha igazán komoly sikereket értek el, tájékoztasd az abban részt vevőket arról, hogy ez a cég számára, és számukra milyen konkrét előnyökkel jár.
5. Továbbképzések
Segítsd elő a cégen belüli információramlást, az új alkalmazottaknak is add át a know-howt, hogy minél előbb a legnagyobb szakmai tudással végezhessék a munkájukat. Minél nagyobb ismeretekkel, tudással rendelkezik egy alkalmazottad, annál nagyobb lesz az önbecsülése, ezért vezetőként rendszeres időszakonként tarts továbbképzéseket, de szükség esetén külső segítség bevonásával is. A cégeden belüli, dolgozókban lévő kompetencia nem csak előnyhöz juttat a versenytársakkal szemben, de az alkalmazottjaid tudás iránti vágyának kielégítése a lojalitást is erősíti.
6. Esztétika
Minden alkalmazott szívesebben dolgozik szép, tiszta, karbantartott környezetben, modern, jól működő, hatékony munkaeszközökkel. Különösen igaz ez akkor, ha a céged szolgáltatást végez, hiszen vevőid találkozhatnak azokkal az eszközökkel, melyekkel dolgozóid a munkát végzik. Az a vevő, aki azt látja a cégeden, hogy régi, elavult, ütött-kopott eszközökkel, lelakott, romos környezetben dolgozik, nehezen fogja elhinni, hogy a neki nyújtott szolgáltatásra igényes leszel, és még az alkalmazottadat is szégyenérzetbe kergeted.
7. Egyéni karriercélok
Ezen a szinten az egyén kerül a középpontba, tehát feltétlenül ismerned kell az alkalmazottjaidat. Fontos, hogy a cég dolgozói az adott cégkultúrában jól érezzék magukat, hogy úgy érezzék, fejlődnek, gyarapodnak. Hogy ezt a szükségletüket kielégíthessék és ezáltal motivációt szerezhessenek, segíthetsz nekik komolyabb, nehezebb feladatok delegálásával, nem feltétlen csak a munkához kapcsolódó továbbképzések szervezésével, vagy akár előléptetéssel is.
Ha a fenti motivációs tényezők teljesülnek, nem kell attól tartanod, hogy az alkalmazottjaid nem vesznek részt a céges rendezvényeken, vagy ott rosszul érzik magukat.
Végezetül még egy tanács, amit érdemes megfogadnod. A soron következő dolgozói rendezvény előtt, a dolgozók közül önkéntes jelentkezés alapján állíts össze egy 2-3 fős projekt vezetői csapatot, akik a kiválasztott rendezvényügynökséggel tartják majd a kapcsolatot. Fontos, hogy az ő személyüket rendezvényről rendezvényre változtasd, mindig mások legyenek, hogy valamennyien azt érezzék, ők is sorra kerülnek. Ők lesznek azok, azok képviselik a teljes dolgozói állományt, s rajtuk keresztül jutnak el a dolgozói igények a rendezvényszervező céghez. Ha ezt nem tartod jó ötletnek, jusson eszedbe, hogy nem magadnak szervezed a rendezvényt, hanem nekik.
Miért lesz ez jó neked? Egyrészt bevonod őket, ezáltal azt fogják érezni, hogy fontos a véleményük, a motivációjuk erősödik. Másrészt azt a rendezvényt, aminek a szervezésében ők maguk is aktívan részt vettek, utólag biztosan nem fogják kritizálni. Már csak egy jó rendezvényszervező céget, rendezvényügynökséget kell keresned.
Szerző: Krisztián