2023-ban a piaci bizonytalanság és kedvezőtlen hírek miatt több cég is lemondta a csapatépítő rendezvényét. Többen közülük később felismerték, hogy muszáj ilyen jellegű eseményt tartaniuk, szüksége van a cégnek és a kollégáknak is a közös programokra, kikapcsolódásra, a kapcsolatok fejlesztésére, így tavasszal, ősszel pótoljuk ezeket az eseményeket. A velük történő beszélgetés közben merült fel, hogy mit gondolunk mi, és mit ők, miért fontos a céges csapatépítés 2024-ben.
Ezek a beszélgetések inspirálták a cikkünk megírását.
Na, de miért is fontos ma egy vállalatnak a céges csapatépítés?
A céged munkavállalókból áll.
A munkavállalóid folyamatosan érintkeznek egymással, a termékeddel, a partnereiddel, a piac többi szereplőivel. Az itt létrejövő kapcsolatok, érintkezések óriási hatással vannak a vállalatod sikereire, az elért eredményekre és a jövőbeni kilátásokra is.
Akkor lehet a te céged a legsikeresebb, és akkor őrizheted meg a vezetői pozíciódat a saját piacodon, ha felismered, hogy a kulcs a kollégáid motiválásában, csapatba illesztésükben, képzésükben rejlik.
Egyén szintjén hiába teljesítenek jól, ha állandó belső feszültségek generálódnak, vagy nem tudnak együtt dolgozni, esetleg olyan mérgező munkahelyi légkör alakul ki, amelyben a leglojálisabb és legértékesebb munkatársaid sem tudnak megmaradni. Arról nem is beszélve, hogy ezek a belső problémák gyakran kikerülnek partnerekhez, alvállalkozókhoz, családtagokhoz, barátokhoz, leendő új kollégákhoz, ami szintén kedvezőtlenül hat a céged megítélésére.
Tudjuk, hogy rengeteg energiát, időt és anyagi ráfordítást igényel jó csapatot kialakítani, illetve az ehhez szükséges pozitív légkört és támogató környezetet fenntartani. A céges csapatépítést ehhez használhatod egy eszközként. Az esemény során a munkatársaid emberi oldala, az egymással való kapcsolataik, esetleges problémáik kerülnek a középpontba.
Ilyenkor nincs más dolgod, mint nyitottnak lenni és valóban rájuk figyelni. Tölts a kollégáiddal minél több időt, beszélgess velük, kérdezz tőlük, és figyelj jól a válaszaikra, a veled megosztott személyes történetekre, élethelyzetekre. Az itt elhangzottakról akár jegyzetet is készíthetsz, hogy a csapatépítő utáni hetekben is emlékezz a veled megosztott információkra. Egy jó vezető ismeri a munkatársai élethelyzetét, kíváncsi rájuk, érdeklődik a fejleményekről. Így valóban azt fogják érezni, hogy fontosak a számodra, számítasz nekik, és nem csak addig érdekesek, míg a munkájukat végzik. Kérd erre a menedzsment tagokat is.
Ennek ellenkezőjét gyakran tapasztaltuk csapatépítő rendezvényeken. A vezetők kifizetik az erre szánt összeget, hagyják, hogy a dolgozók részt vegyenek a programokon és ők meg is tették a magukét. Innentől a rendezvényszervező cég felelőssége, hogy jó élmény legyen a kollégáknak a csapatépítő program. A vezetők teljesen elkülönülnek: nem vesznek részt az aktivitásokon, nem beszélgetnek csak a közvetlen munkatársakkal, nem nyitottak, egyáltalán nem kíváncsiak a saját kollégáikra. Akkora távolság van közöttük, hogy külső szemmel azonnal látjuk, hogy mi az egyik fő probléma a cégen belül.
A csapatépítéssel ekkor is fejlesztünk a munkatársak közötti kapcsolaton, kapcsolódáson, de egy rendkívül fontos terület kimarad, így nem jön létre az a katartikus érzés, hogy ez mennyire jó közös élmény volt.
És még egy tipp: ha céges csapatépítést szervezel, válassz a profi rendezvényszervező cégek közül, hogy a HR vagy a marketing csapatod is kikapcsolódhasson.
Szerző: Kinga